login: hasło:

9 lutego 2017 Okrągły Stół: Wylewanie dziecka z kąpielą

W dążeniu do przeciwdziałania stratom ubezpieczycieli z tytułu OC, niektórzy uczestnicy rynku proponują działania, ograniczające prawa ... poszkodowanych.

W styczniowym spotkaniu Okrągłego Stołu zorganizowanego z inicjatywy posła Adama Abramowicza, przewodniczącego zespołu na rzecz wspierania przedsiębiorczości i patriotyzmu ekonomicznego, wzięli udział przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Finansowego, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych, eksperci WEI i przedstawiciele rynku ubezpieczeń. Celem Okrągłego Stołu było zebranie propozycji rozwiązania problemu związanego z wzrostem składek z tytułu obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Propozycje te zostały zebrane w opracowaniu „Raport WEI: Wyniki Okrągłego Stołu – nagły wzrost składek z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych”. Większość uczestników Okrągłego Stołu nie zgłosiła uwag do treści projektu raportu, natomiast trzy podmioty (PIDiPO, PIU i RF) wystosowały dodatkowe wystąpienia, w których wskazały, z jakimi zaproponowanymi rozwiązaniami się zgadzają lub wyrażają stanowisko przeciwne.

Otoczenie rynkowe.

Z perspektywy przedsiębiorców, wzrost cen składek za OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest niezrozumiały i nie koresponduje z sytuacją rynkową i brakiem inflacji. W szczególności niezrozumiałe są nagłe i skokowe podwyżki składek oraz zapowiadane utrzymanie tego trendu w kolejnych latach. 2015 rok przyniósł największą stratę na rynku OC w historii. Stało się tak, mimo że obecnie płacimy średnio ponad 46 proc. więcej za OC niż w ubiegłym roku. Przedstawiciele polskiego rynku ubezpieczeń wskazywali na rosnące koszty napraw samochodów, droższe procedury medyczne, rosnące dochody społeczeństwa, które stanowią podstawę do obliczania wysokości rent wyrównawczych i na zwiększone potrzeby, konieczność uwzględniania podatku VAT, wprowadzenie do kodeksu cywilnego art. 446 § 4, który umożliwił dochodzenie zadośćuczynienia za śmierć osoby bliskiej, linię orzeczniczą sądów od 2011 roku akceptującą kierowanie roszczeń pozwalających na dochodzenie zadośćuczynienia za „zerwane więzi rodzinne”, wprowadzenie wytycznych KNF w zakresie likwidacji szkód, podnoszące w istotnym stopniu koszty prowadzenia działalności ubezpieczeniowej przez ubezpieczycieli. Przedstawiciele Rzecznika Finansowego podkreślali, że od wielu już lat składki z tytułu umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych były ustalane na zbyt niskim poziomie.

Propozycje działań

Większość zebranych uważała, że konieczne jest przyjęcie długofalowej polityki, która doprowadzi do zapewnienia stabilności na rynku obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych, żeby ubezpieczyciel mógł skalkulować ryzyko w oparciu o przewidywalne kryteria. PIU postulowało standaryzację zadośćuczynień z tytułu uszczerbku na zdrowiu oraz tych związanych ze śmiercią osoby bliskiej. PIDiPO wyraziła sprzeciw przygotowania i wdrożenia standardów dotyczących zadośćuczynień.
Rozwiązaniem mogącym wyeliminować niepewność co do kręgu osób uprawnionych i zróżnicowanie w tym zakresie orzecznictwa byłoby także wprowadzenie definicji najbliższego członka rodziny – ustawowe i jednoznaczne wskazanie kręgu osób uprawnionych do dochodzenia zadośćuczynienia w oparciu o art. 446 § 4 k.c. Sprzeciw wobec tej propozycji wyraził jednak Rzecznik Finansowy.
Uznano za słuszne dążenie do indywidualizacji składek dla tzw. „bezpiecznych” i „niebezpiecznych” kierowców. Obecni nie mieli wątpliwości, że w realizacji tego celu mogą pomóc najnowsze zdobycze techniki, w tym rozwiązania telemetryczne oraz upowszechnienie systemu bonus malus. PIU postulowało także dostęp ubezpieczycieli do Centralnej Ewidencji Kierowców.

Zaszkodzić poszkodowanemu

Przedstawiciele PIU i UFG podkreślali, że istotne z punktu widzenia zahamowania wzrostu składek z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych byłoby także wyłączenie możliwości dochodzenia zadośćuczynień za tzw. „stare szkody” na podstawie nowych interpretacji przepisów i orzecznictwa sądów. Przeciwko takiemu rozwiązaniu wypowiedzieli się przedstawiciele RF oraz PIDiPO.

UFG wskazywało ponadto na potrzebę podjęcia działań, które uniemożliwią dalszy wzrost wypłacanych kwot z tytułu OC, w tym w szczególności niedopuszczenie do wprowadzenia zmian ustawowych umożliwiających wypłaty ponad limity sum gwarancyjnych, wyłączenie możliwości dochodzenia na swoją rzecz zadośćuczynień za własną krzywdę przez członków rodzin osób ciężko poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych, z tytułu uczestnictwa członka rodziny w cierpieniu i niepełnosprawności osoby poszkodowanej w wypadku, czy wyłączenie refundacji roszczeń poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych w zakresie kosztów leczenia w placówkach prywatnych.

Przeciwni wyłączaniu możliwości dochodzenia roszczeń przez rodziny poszkodowanych są zarówno Rzecznik Finansowy, jak PIDiPO. Prezes izby, Bartłomiej Krupa, wskazał, że to zaskakujące, iż powstają projekty, dzięki którym ubezpieczyciele mają poprawiać wyniki finansowe, korzystając z tego, że część rodzin wciąż nie ma świadomości, iż należy im się zadośćuczynienie za śmierć osoby bliskiej sprzed lat. Dodał, że za kumulację kosztów wynikających z wypłat za szkody historyczne, jaką można było zaobserwować w ostatnich dwóch latach, odpowiadają sami ubezpieczyciele, którzy wcześniej kwestionowali prawo do zadośćuczynienia na podstawie art. 448 k.c.

Źródło: Gazeta Ubezpieczeniowa, PIDiPO, raport WEI
 

1 stycznia 2024 Wstrzymanie przyjmowanie zleceń

Uprzejmie informujemy, że w związku z ograniczonymi zasobami osobowymi i czasowymi CNOiUM wstrzymuje przyjmowanie zleceń na wykonywanie opinii.

25 maja 2022 Odszkodowania wojenne dla obywateli Ukrainy

Do Sądu Okręgowego we Wrocławiu trafił pierwszy w Polsce pozew, skierowany w imieniu obywatelek Ukrainy przeciwko Federacji Rosyjskiej. Czy poszkodowani wskutek działań wojennych otrzymają odszkodowania?

24 maja 2022 Cztery ofiary wypadku samochodowego – jakie prawa mają bliscy?

Cztery ofiary śmiertelne – to tragiczny bilans wypadku drogowego, do którego doszło 16 maja 2022 roku na drodze krajowej między Bydgoszczą a Świeciem. Na jakie wsparcie mogą liczyć bliscy ofiar? O jakie odszkodowania mogą się ubiegać i kto im zapłaci?